کد مطلب:210915 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

امام محمد باقر از دو هاشمی است
در تاریخ گزیده می نویسد امام زین العابدین فرزند حسین بن علی پدرش و مادرش فاطمه بنت امام حسین علیه السلام بوده كه از پدر حسینی و از مادر حسنی است یعنی دو شاخه سبط اكبر و سبط اصغر به هم پیوسته حضرت باقرالعلوم دیده به جهان گشوده است.



[ صفحه 465]



تولدش بنا بر قول حبیب السیر روز جمعه سیم صفر سال 57 و برخی غره رجب نوشته اند نامش محمد و لقبش باقر.

كمال الدین طلحه شافعی گوید ابوجعفر امام محمد باقر (ع) شكافنده علم و توسعه دهنده دانش بوده در شهادت جدش حسین سه ساله و در وفات پدرش زین العابدین 38 ساله و وفات خودش سال 114 و عمرش 57 سال امامتش 19 سال بوده.

در تاریخ گزیده قاتل او را هشام بن مروان می نویسد تولد امام محمد باقر علیه السلام به نقل بستان السیاحه روز جمعه یا سه شنبه غره ماه رجب و به قول بعضی سال 58 هجری سیم ماه صفر در مدینه رخ داد.

از 58 سال زندگی سه پسر و یك دختر باقی گذاشت و بعضی شش پسر و یك دختر نوشته اند

امام جعفر صادق از ام فروه دختر قاسم بن محمد بن ابی بكر ابراهیم و عبدالله از ام حكم دختر اسد بن مغیره ثقفیه.

علی و زینب از ام ولد بوده اند.

از خصایص امام محمد باقر علیه السلام وراثت علم و فضیلت بود كه پس از تطورات سیاسی از عهد معاویه تا عصر مروان حمار ظهور و بروز نداشت و در وجود مقدس امام پنجم تجلیات خود را نمودار ساخت.

هاشم پرسید مگر حق تعالی محمد (ص) را از شجره عبدمناف به سوی همه مردم مبعوث نگردانید از كجا میراث علم مختص به شما شد فرمود و لله میراث السموات و الارض خداوند علم را به پیغمبرش داد و او به وصیش امیرالمؤمنین تعلیم فرمود كه باب مدینه علم شد هر كس هر چه از پیغمبر می خواست باید از علی بپرسد و پیغمبر برادر و ابن عم و داماد و خلیفه خود را محل اسرار و رموز و علم و فضیلت شناخت همه را به آن حضرت تعلیم فرمود و چون اصحاب قابل نگاه داشتن اسرار و علوم نبودند از آنها مخفی می داشت و چون آیه نازل شد و تعیها اذن واعیه یعنی حفظ آنها را گوش های ضبطكننده و نگاه دارنده می كنند و لذا پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود یا علی من از خدای تعالی خواستم كه آنها را گوش تو گرداند یعنی تمام علوم را به گوش علی خواند و او بود كه فرمود هزار باب علم رسول خدا صلی الله علیه و آله به من تعلیم فرموده و از هر بابی هزار باب دیگر بر دل من گشوده شد.

این سنت طبیعی است كه بشر اسرار و راز دل خود را به هر كس نمی گوید مگر به كسانی



[ صفحه 466]



كه حافظ اسرار بدانند این سنت در عالم آموزش و پرورش آسمانی هم محفوظ بوده و پیغمبر جز علی كسی را نمی شناخت كه قابل فراگرفتن و نگاه داشتن و تعلیم دادن باشد لذا این علوم سماوی سینه به سینه و گوش به گوش - و طومار بسته مخصوص مقام ولایت و امامت دست به دست از پیغمبر به اهل بیتش كه ولی عصر بودند نقل و انتقال داده شد.

هشام می گفت علی علیه السلام دعوی آن می كرد كه علم غیب می داند و مردم را از غیب آگاه می گردانید در حالی كه خداوند در قرآن فرموده لا یعلم الغیب الا هو و كسی را شریك علم خود قرار نداده است پس از كجا این دعوی را می كرد.

حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود پدرم در جواب هشام فرمود باری تعالی بر حضرت رسول پیغمبر محبوب خود كتابی فرستاد كه هر چه تا قیامت رخ دهد در آن است چنانچه فرمود نزلنا علیك الكتاب تبیانا لكل شی ء و هدی و رحمة و بشری للمسلمین

و هر چیزی را برای امام روشن ساخت.

و كل شی ء احصیناه فی امام مبین

و هیچ فروگذار از تعلیم و تعلم نكرد مگر هر چه بشر از آغاز تا انجام آفرینش باید بداند به آنها آموخت.

و ما فرطنا فی الكتاب من شی ء

و پیغمبر هر سری داشت از اسرار این كتاب به پسر عمش علی علیه السلام خبر داد و علی علیه السلام از روی آن كتاب هر علمی كه می خواست می دانست و می گفت و منطوق سلونی قبل ان تفقدونی برای همین بوده است - مجلسی در باب علم مكنون این خبر را مفصل نقل كرده است و تنها علی بود كه اعلام نمود لو كشف الغطاء ما ازددت یقینا اگر پرده ها را از پیش روی علی بردارند بر یقین او افزوده نمی شود یعنی علی همه چیز را می داند.